tirsdag 5. mai 2020

Jesus byr på håp når dårlige avgjørelser blir gjort

«ja, dersom du roper etter innsikt og løfter din røst for å kalle på forstanden, dersom du leter etter den som etter sølv og graver etter den som etter skjulte skatter, da skal du forstå Herrens frykt og finne kunnskap om Gud. For Herren er den som gir visdom, fra hans munn kommer kunnskap og forstand.»
‭‭Salomos Ordspråk‬ ‭2:3-6‬ ‭

«Da skal du forstå rettferdighet og rett og rettvishet, ja enhver god vei.»
‭‭Salomos Ordspråk‬ ‭2:9‬ ‭

I dag har jeg en liste over tester til dere. Når du leser over testene , bør du reflektere over dine egne beslutningsvaner.  Og les deretter hva Jesus måtte ønske og si til deg om beslutningene du har tatt i fortiden.

 Ideell test: Er dette i harmoni med Guds ord?
 For mange avgjørelser tilbyr Bibelen instruksjoner eller et tydelig prinsipp og følge.  Når du tar en beslutning, bør du vurdere om Guds ord snakker direkte til det du bør gjøre.

 Integritetstest: Skulle jeg ønske at alle skal vite om denne avgjørelsen jeg tar?
 Når du er en person med integritet, matcher hvem du er på innsiden hvem du er på utsiden.  Hvem du er privat er den samme som du er offentlig.

 Forbedringstest: Vil dette gjøre meg til et bedre menneske?
 I livet ditt velger du ofte ikke mellom godt og ondt, men mellom bedre og best.  Ha en høy standard og fyll livet ditt med det beste.

 Uavhengighetstest: Kan dette begynne å kontrollere og dominere livet mitt?
 Selv om noe ikke er dårlig på overflaten, er det dårlig for deg hvis det blir en avhengighet.  Kristus er den eneste som fortjener kontroll i livet ditt.

 Påvirkningstest: Vil dette skade andre mennesker?
 Kulturen vår spør: Hva trenger du?  Men Gud krever at du også tenker på andre mennesker.  Hvis en avgjørelse du tar vil skade andre mennesker, er det feil beslutning.

 Investeringstest: Er dette tidenes beste bruk?
 Du har ikke tid til alt, og Gud forventer ikke at du gjør alt.  Finn ut oppdraget Gud har for deg.  Invester tiden din i det.

 Når du leser gjennom denne listen, kan du merke dårlige beslutninger du har tatt i fortiden. Du kan føle skam, skyld og anger.

 Dette er hva jeg tror Jesus kunne tenke og si til deg i dag:

 "Jeg bryr meg ikke om hvilke dårlige avgjørelser du har tatt.  Du betyr noe for meg.  Du er verdifull for meg.  Jeg elsker deg.  Jeg vil tilgi deg.  Jeg kan gjenopprette deg.  Jeg kan til og med reversere noen av skadene du har påført livet ditt og andre menneskers liv.  Jeg døde for de dårlige avgjørelsene du tok.  De er allerede betalt for på korset.  Kom til meg og gi meg alle delene av livet ditt: de gode delene, de stygge delene, delene som pinliggjør deg.  Jeg vil ta stykkene dine og gi deg min ro.  Noen av dine tidligere beslutninger har forårsaket arr og skam.  Jeg vil gi deg kraft og visdom til og begynne og ta smarte beslutninger som vil føre til tilfredshet og betydning. ”

 For en god deal! gi kontrollen over til Gud.  Og nyt freden som vil følge deg.

Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...