mandag 4. mai 2020

Lydighet er nøkkelen og den låser opp Guds løfter



«Smak og se at Herren er god! Salig er den mannen som tar sin tilflukt til ham. Frykt Herren, dere hans hellige! De som frykter ham, mangler ikke noen ting.»
‭‭Salmene‬ ‭34:9-10‬ ‭


Har du noen gang tenkt på koblingen mellom tro og lydighet?  Når du stoler på noen, gjør du det de sier.  Hvis du ikke gjør det noen sier du skal gjøre, betyr det at du ikke stoler på dem.
 I Bibelen knytter Gud tro og lydighet om og om igjen.  Guds løfter er betinget av at du følger instruksjonene Han gir deg.

Salme 34:9-10 sier:

«Smak og se at Herren er god! Salig er den mannen som tar sin tilflukt til ham. Frykt Herren, dere hans hellige! De som frykter ham, mangler ikke noen ting.»
‭‭Salmene‬ ‭34:9-10‬ ‭

Gud har gitt noen spesifikke løfter i Sitt Ord om lydighet.  Det er faktisk så mange løfter at jeg ikke kan liste dem alle her.  Men her er noen:


«Den som akter på ordet, skal finne lykke. Og den som setter sin lit til Herren, er salig.»
‭‭Salomos Ordspråk‬ ‭16:20‬ ‭

«Se, Herrens øye ser til dem som frykter ham, som venter på hans miskunn,»
‭‭Salmene‬ ‭33:18‬ ‭

«og hva vi enn ber om, det får vi av ham, fordi vi holder fast på hans bud og gjør det som er til behag for ham.»
‭‭1 Johannes‬ ‭3:22‬ ‭

«Smak og se at Herren er god! Salig er den mannen som tar sin tilflukt til ham. Frykt Herren, dere hans hellige! De som frykter ham, mangler ikke noen ting.»
‭‭Salmene‬ ‭34:9-10‬ ‭

Det er en fin liste over løfter.  Hvis du følger Guds anvisninger, blir du velsignet, frels, tatt vare på og gitt det du ber om.

 Lydighet er forutsetningen bak alle løftene.  Gud gir deg sine løfter ved nåde.  Men du får glede av løftene Hans når du følger instruksjonene Hans.

 Noen ganger forstår du Guds instruksjoner.  Men noen ganger gjør du det ikke.  Og du må adlyde om du forstår eller ikke.

 Noen av Guds kommandoer kan høres forvirrende ut.  Noen kan virke urettferdige.  For eksempel sier Bibelen at når folk gjør ondt mot deg, skal du gjøre godt mot dem.  Disse tingene gir ikke alltid mening fra et menneskelig synspunkt.  Men de tingene som ikke gir mening for oss er de tingene Gud ber oss om og gjøre ved tro.  Han vil at vi skal stole på Ham og adlyde uansett.

 Jeg vil at du skal glede deg over alle Guds løfter.  Lydighet er nøkkelen som låser opp dem.  Velg og følge Hans anvisninger i dag i tro.  Han lover og belønne deg for din lydighet.

Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...