mandag 28. august 2017

Du er ikke bare ønsket, men du trengs @ Bibelstudie


-- For vi er Hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem. -- Efeserne 2:10

*********

Grunnen til at du har verdi er på grunn av hva Gud sier om deg, ikke på grunn av hva andre sier om deg.

Mange mennesker mangler selvtillit. De føler seg ikke bra med seg selv fordi de alltid føler de må kle seg på en spesiell måte, ha en spesiell bil eller si spesielle ting. De arbeider hele tiden for og føle seg bedre med seg selv fordi de virkelig ikke aksepterer seg selv - som et opprør mot Gud.

Hvis Gud ville at du skulle være noen andre, ville du ikke eksistere. Men Gud ville ha deg! Han skapte deg til og være deg. Vi vet som troende at ekte selvtillit kommer fra tre fakta.

1. Gud skapte deg
2. Jesus døde for deg
3. Guds Ånd lever i deg

Bibelen sier: -- For vi er Hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem. -- Efeserne 2:10

Det Nye Testamentet ble opprinnelig skrevet på gresk. Det greske ordet for "mesterverk" er "poiema". Det ordet vi får er "dikt" Og Gud sier at du er Hans dikt. Du er Hans mesterverk. Han vil ikke ha deg til og kopiere  andre. Han har lagt Sine gaver i deg - hjerte, evner, personlighet og opplevelser - og Han vil at du skal bruke dem. Du er verdifull på grunn av hva Gud sier om deg og har gjort for deg. 

Du er ikke bare ønsket. Du er nødvendig. Bibelen sier i 1. Korinterbrev 12:4-6: -- Det er forskjellige nådegaver, men Ånden er den samme. Det er forskjellige tjenester, men Herren er den samme. Det er forskjellige kraftige virkninger, men Gud er den samme, Han som er virksom og gjør alt i alle. --

Du er nødvendig. Du trengs i din kirke. Du trengs i samfunnet ditt. Du er nødvendig i denne verden. Hvis du ikke var nødvendig, ville ikke Gud ha skapt deg. Han tok deg med her for og bidra med livet ditt. Og alle trengs.

Hver del av Guds familie er nødvendig og trengs. Hver rolle er viktig. Du har verdi fordi Gud sa det, og fordi Han betalte en så stor løsesum for livet ditt da Han sendte Sin Sønn, Jesus, til og dø på Korset for deg. 

Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...