lørdag 5. januar 2019

Se i lyset av skyggedalen @ Bibelstudie


-- Om jeg enn skulle vandre i dødsskyggens dal, frykter jeg ikke for ondt. For Du er med meg, Din kjepp og Din stav, de trøster meg. -- Salme 23:4

*****************

Du kan miste jobben, bli syk, du kan miste pengene dine, ryktet ditt eller miste noen du elsker. Når folk går gjennom tap, er det to vanlige reaksjoner: Den ene er frykt og den andre er sorg. Sorg er måten vi går gjennom lives overganger. Faktisk, hvis du ikke sørger, sitter du fast! Sorg vil ikke drepe deg, men heller gjør deg sterkere.

På den andre siden er frykt en dårlig ting. Ikke èn gang sier Bibelen "ikke sørg" eller "ikke gråt". Men der står "ikke vær redd". Og det står 365 ganger! Sorg gjør oss ikke lamme, men frykt gjør det, frykt lammer oss. David sier: -- Om jeg enn skulle vandre i dødsskyggens dal, frykter jeg ikke for ondt. For Du er med meg, Din kjepp og Din stav, de trøster meg. -- Salme 23:4

Hyrder bærer alltid en stav for og beskytte sauene sine. David visste at Gud på samme måtte har verktøy for og beskytte ham, og han stolte på Gud, selv i de mørkeste daler.

Du kan gå igjennom skyggedalen akkurat nå. Det kan være dalen av skyggen av konflikt, av depresjon, av angst, det kan være et tap av noen du elsker, det kan være du har mistet jobben. Og det kan være motløshet og sykdom.

Skygger er skummelt. Husker du da du var barn og var redd for skygger? Jeg har selv lært noe om skygger som psykisk syk. 

Men her er flere gode nyheter: Hvor det er en skygge, må det være et lys. Du kan ikke ha en skygge uten lys. Så nøkkelen når du går gjennom dalen av skyggen er og snu ryggen til skyggen og se på lyset. Fordi så lenge du holder øynene på lyset - Jesus, verdens lys - så vil ikke skyggen skremme deg. 

Slik går du gjennom dødsskyggedalen, slik reduserer du stresset ditt - du stoler på Gud i de mørke daler, akkurat som David ba: -- Jeg utøser min sorg for Hans åsyn. Jeg gir min nød til kjenne for Hans åsyn. -- Salme 142:3



Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...