torsdag 20. september 2018

Våger jeg og snakke om det?



- - Herren er min hyrde, jeg mangler ingenting -- Salme 23:1

***********
Skal jeg våge og snakke om det, eller bør jeg holde det inni meg? Er det flaut og et nederlag og kjenne på angst igjen, når det ikke er så ille som før? Ja jeg vil si det. For bør jeg egentlig klage, bør jeg egentlig si ifra, skal jeg virkelig våge og snakke om det? Mye holder jeg inne, men så føler jeg på at nå må jeg bare si noe, på tross av at jeg egentlig ikke har lyst, men så har jeg bestandig vært ærlig på bloggen, så hvorfor skal jeg ikke kunne være ærlig nå?

Hva gjør egentlig denne angsten, hvorfor har den kommet snikende? Eller kommer den egentlig snikende, eller kommer den brått på? Og hvorfor gråter jeg og hvorfor klager jeg og hvorfor har jeg det egentlig vondt? Og spesielt nå da, på denne fine tiden av året, på den plassen i livet jeg endelig er fornøyd og føler meg trygg? Og hva tenker jeg egentlig på? Jeg vet ikke...

Det skjer meg sånn ca hvert år, på denne tiden av året, men helt ærlig trodde jeg at angsten og depresjonen egentlig var forbi, for hvorfor kommer den så brått når jeg egentlig har det bra? Jeg er redd angsten, redd panikk anfallene, redd det sosiale, redd for alt som skjer med meg når angsten kommer, for den er ille da, men kanskje egentlig den føles bare ille, fordi jeg har glemt den? Eller jeg har jo egentlig ikke glemt den, jeg har bare glemt hvordan det var, og nå - nå føles det annerledes enn før, for når jeg deler dette føler jeg meg skuffet, jeg føler jeg klager når jeg egentlig ikke burde, jeg føler jeg er en byrde, og hvorfor det? ingen forteller meg det, ingen! Men det er bare en følelse, en følelse jeg har, mulig det er høsten, mulig det går over, mulig jeg overdriver, mulig jeg er redd, mulig det faktisk kanskje føles trygt, egentlig føles det ikke trygt, men jeg har jo alltid hatt angst, derfor er jeg usikker, mulig det er en fase, mulig det ikke finnes grunn, mulig det er en grunn jeg ikke vet per nå eksisterer, men får jeg svar på det, eller kanskje det ikke finnes et svar, kanskje må jeg lete videre, men er det vits i det? jeg bare skulle ønske jeg visste, for kanskje det gikk ann og endre på det, men fakta er at jeg har det egentlig veldig bra, jeg bare får angst, kanskje jeg i perioder må slite med dette, men det er jo sånn det er - oi jeg våget visst og snakke om det og egentlig er det helt ok...

Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...