tirsdag 8. november 2016

Jesus, Guds Lam

-- Dagen etter ser han Jesus komme gående mot seg, og han sier: - Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd! Om ham var det jeg sa: Etter meg kommer det en mann som er kommet før meg, for han var til før meg. -- Johannes 1:29-30

-- Og jeg så, og jeg hørte lyden av mange engler omkring tronen og de fire skapningene og de eldste - det var myriader på myriader og tusener på tusener. De ropte med høy røst :
Verdig er Lammet som ble slaktet, verdig til å få all makt og rikdom, visdom og styrke, ære og pris og takk. -- Johannes åpenbaring 5:11-12

********

Hvorfor det ikke ofres lam lenger:

- Mens Israelsfolket ennå var i Egypt, fikk de beskjed om og ofre et lam - et påske lam. Dette skulle redde dem. Senere ofret de regelmessig offerlam i helligdommen. Dette gjorde de blant annet for og minne om at synden får konsekvenser. Hvorfor blir ikke lam ofret lenger? Fordi Jesus ofret Sitt liv. En gang for alle. Derfor kalles Han Guds lam. Dette redder oss.

Sjekk ut disse to Bibelversene:

-- Rens ut den gamle surdeigen så dere kan være en ny deig! Dere er jo som usyret brød. For vårt påskelam er slaktet, Kristus. -- 1.Korinterbrev  5:7

-- Ikke med blod av bukker og kalver, men med sitt eget blod gikk Han inn i helligdommen en gang for alle og kjøpte oss fri for evig. -- Hebreerne 9:12


Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...