mandag 7. november 2016

Moses og Aron drar sammen til Farao

-- Da tok Moses sin kone og sine sønner og satte dem opp på et esel, og så vendte han tilbake til landet Egypt. Moses tok Guds stav i hånden. -- 2. Mosebok 4:20

-- Så sa Herren til Moses: -Se, Jeg har gjort deg som Gud for farao, og din bror Aron skal være din profet. Du skal tale alt det Jeg befaler deg. Din bror Aron skal si til farao at han skal sende Israels barn ut fra landet sitt. Jeg skal forherde faraos hjerte og la det bli mange av Mine tegn og Mine under i landet Egypt.  Men farao skal ikke høre på deg, og Jeg skal legge Min hånd på Egypt og føre Mine hærer og Mitt folk, Israels barn, ut av landet Egypt ved store straffedommer. Egypterne skal kjenne at Jeg er Herren, når Jeg rekker Min hånd ut over Egypt og fører Israels barn ut fra deres midte. - Da gjorde Moses og Aron dette. Som Herren hadde befalt dem, slik gjorde de. Moses var åtti år gammel, og Aron åttitre år gammel da de talte til farao. - 2. Mosebok 7:1-7

*********
Aron var Moses eldste bror. Siden Moses ikke likte og åpne munnen foran folk, ble Aron med. Alt Moses hørte fra Gud sa Aron videre til folket eller til farao.
Aron var den første "presten". Det er blant annet han som fikk beskjed om og lyse velsignelsen, slik vi kjenner den:

- Herren velsigne deg og bevare deg! Herren la Sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig! Herren løfte Sitt ansikt mot deg og gi deg fred! -

Derfor heter det - Den Aronittiske velsignelse.


Moses var 80 og Aron 83 år da dette skjedde. I Guds rike er alder ingen hindring. Verken oppover eller nedover.


Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...