mandag 8. oktober 2018

Fire kjennetegn ved Bibelsk tilgivelse @ Bibelstudie


-- Og være gode mot hverandre, være barmhjertige og tilgi hverandre, slik Gud har tilgitt dere i Kristus. -- Efeserne 4:32

*************

Bibelsk tilgivelse er ikke et billig uttrykk du bare kaster rundt som umiddelbart gjør at alle føler seg bedre. Det er ikke ekte tilgivelse.
Bibelen sier at det er fire egenskaper til Bibelsk tilgivelse:

Tilgivelse husker hvor mye du har blitt tilgitt.
-- Og være gode mot hverandre, være barmhjertige og tilgi hverandre, slik Gud har tilgitt dere i Kristus. -- Efeserne 4:32 
Dette er utgangspunktet for ekte tilgivelse. Hvis du ikke føler deg tilgitt, vil du ikke tilgi noen andre. Hvis du er vanskelig for deg selv, vil du være vanskelig for andre. Men jo mer nåde du mottar fra Gud, jo mer nådig skal du være sammen med andre. Jo mer tilgitt du føler av Gud, desto mer tilgivelse vil du gi andre.

Tilgivelse gir rettferdighet og rett til og bli enige

Romerne 12:19 sier: -- Dere kjære, ta ikke hevn selv, men gi heller rom for vreden! For det står skrevet: <<Hevnen er Min, Jeg vil gjengjelde,>> sier Herren. -- 
Livet er ikke rettferdig, men en dag skal Gud avgjøre poengsummene. Han kommer til og rette feil. Så, hvem kan få bedre rettferdighet - du eller Gud?

Tilgivelse svarer på det onde med det gode

Bibelen sier i Lukas 6:27-28 : -- Men Jeg sier til dere som hører: Elsk deres fiender, gjør godt mot dem som hater dere, velsign dem som forbanner dere, og be for dem som utnytter dere på en ondsinnet måte. --
Hvordan kan du vite når du virkelig har tilgitt noen? Når du kan se på den personen og se at den har det vondt, og ikke bare du, og da be Gud om og velsigne han eller henne.

Du spør: "Hvordan kan jeg gjøre det for den personen som har gjort meg vondt?" Du kan ikke, med mindre du tillater Guds kjærlighet og trenge inn i livet ditt. Bare Guds kjærlighet kan hjelpe deg med og gjøre noe slikt.

Tilgivelse gjentar prosessen så lenge som nødvendig

-- Da kom Peter til Ham og sa: <<Herre, hvor ofte skal min bror kunne synde mot meg, og jeg tilgi ham? Så mye som sju ganger?>> Jesus sa til ham: <<Ikke så mye som sju ganger, sier Jeg deg, men så mye som sytti ganger sju.>> -- Matteus 18:21-22
Jødisk lov sa at du måtte tilgi en person tre ganger, så Peter doblet det og tok med en ekstra gang for og være en god person. Men Jesus sa at Peter måtte gå enda lenge med sin tilgivelse.

Hvor lenge må du tilgi noen? Så lenge det tar. Du må fortsette og tilgi den personen til smerten stopper, og ønsket om og hevne deg går bort.











Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...