mandag 1. oktober 2018

Hvorfor Gud vil at du skal komme i form @ Bibelstudie


-- Eller vet dere ikke at kroppen deres er et tempel for Den Hellige Ånd, som er i dere, som dere har  fra Gud, og at dere ikke tilhører dere selv?  For dere ble kjøpt for en høy pris. Gi derfor Gud ære i deres kropp og i deres ånd, for begge hører Gud til. -- 1. Korinterbrev 6:19-20

*******************
Har du noen gang hørt ordet helliggjørelse? Det er egentlig bare et stort teologisk ord som betyr og tilegne seg noe for Guds hensikt. Du kan hellige noe. Du kan si "Gud jeg helliggjør denne bilen. Jeg dedikerer den til Deg for Dine formål. Gud, jeg helliggjør dette hjemmet. Jeg dedikerer det til Deg for Dine formål." Gud sier i 1.Korinterbrev 6:19-20:  -- Eller vet dere ikke at kroppen deres er et tempel for Den Hellige Ånd, som er i dere, som dere har  fra Gud, og at dere ikke tilhører dere selv?  For dere ble kjøpt for en høy pris. Gi derfor Gud ære i deres kropp og i deres ånd, for begge hører Gud til. -- 

Hvordan gjør du det? Hvordan ærer du Gud med kroppen din? Det er enkelt, du tar vare på den. 

Og "helliggjøre kroppen din" betyr i utgangspunktet og "komme i form". Hvis du vil at Gud skal bruke deg, må du komme i form. Fordi jo bedre form du er i, jo mer energi har du, og jo mer kan Gud bruke deg. Noe skal det også sies at noen mennesker har en dårlig helse og ta hensyn til, og det er et annet tema, men det finnes andre måter og komme i form på, kanskje har du en sykdom som gjør at du ikke kan trene, vell ikke alle kan trene, og det forstår Gud, alle mennesker har sitt og slite med, men ikke fortvil om du ikke får trent på grunn av diverse grunner, prøv heller da og spis mat som er sunt og som gir deg energi på den måten  :-) jeg kan komme med et eksempel, jeg sliter med veldig kraftig astma, jeg gikk tur i dag og gikk opp en veldig tung og bratt bakke, jeg gikk hakket for fort, og lungene bare peip, resten av turen måtte jeg gå veldig sakte, når jeg kom inn igjen måtte jeg ta astma spray og ligge på sofaen, lungene peip lenge, så jeg gjorde egentlig noe dumt der og burde heller ha lyttet til kroppen min, det er veldig viktig og gjøre, husk og lytte til kroppen! Men det er allikevel viktig og bevege seg, enten i form av husarbeid (for det er virkelig trening)  eller turgåing, eller styrke eller dans, vet dere hva jeg synes er morsomt, danse mens jeg gjør husarbeid, danse fra rom til rom. Og trene betyr ikke at det skal være den verste treningsøkta, nei gå en tur og bevege deg, alle monner drar, du trenger ikke løfte vekter eller være medlem av et treningsstudio, jeg er ikke det, jeg går mye turer, jeg har kjøpt meg en billig treningsmatte på biltema, det er det jeg har og jeg setter på youtube, og gjør hjemmetrening, det er gratis, og det eneste som koster er treningsmatte, min kostet 89 kr, og den er kjempe fin, men husk at har du vondt i ryggen er det viktig med en tykk en, da kan du bruke et liggeunderlag, dere vet som man har med på skogstur. De er kjempe fine, og jula eller biltema har noen billige noen, ikke tenkt på at dere må invistere i noe dyrt, rusta har også mye billige treningsmatter og treningsutstyr, men jeg tror de aller billigste finnes på biltema. et tips fra meg til dere :-)

Salme 119:73 sier: -- Dine hender har dannet meg og gitt meg livsgrunnlag. Gi meg forstand, så jeg kan lære Dine bud. -- 

Gud oppretter prinsippene om god helse. Han vil ikke bare at du skal ha et rent hjerte. Han vil at kroppen din skal være i form.

Kanskje du ikke får nok søvn. Men Gud kan ikke bare bruke noen som er sliten hele tiden. Du må ha riktig med hvile. Noen ganger er det mest åndelig du kan gjøre, er og ta deg en lur! Kanskje du også kan jobbe med matfaktoren.

Gud ønsker at du respekterer kroppen din og beskytter den. Hvorfor? Fordi Gud skapte den, og Jesus betalte for den, og Den Hellige Ånd lever i den.

Så hvor er vår motivasjon til og komme i form? Bibelen sier: -- Og hver den som deltar i kappløpet. Forakter alt annet. De gjør det for og oppnå en forgjengelig krans, men vi gjør det for en uforgjengelig. -- 1.Korinterbrev 9:25

Vår motivasjon er at vi ønsker og behage Gud. Idrettsutøvere kommer i form bare for og vinne en pris. Men du vil få en evig belønning! Du vil bli belønnet i himmelen fordi du har gjort det beste ut at det du fikk, fordi du tok vare på kroppen din slik at Gud kunne bruke deg mer effektivt her på jorden.

Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...