mandag 30. oktober 2017

Fyll ditt sinn med Guds Ord @ Bibelstudie


-- Jeg vil ikke sette noe forderv for mine øyne. Jeg hater deres verk som faller fra. Slikt skal ikke henge fast ved meg. -- Salme 101:3

*********

Du vil høre mye bekymring i disse dager om vannforurensning og luftforurensning. Og disse bekymringene er viktige,

Men det kan være en viktigere forurensning i våre liv: sinnsforurensning.

Bibelen forteller oss at det vi legger til sinnet vårt, er like viktig som det vi metter våre kropper.

Salme 101:3 sier : -- Jeg vil ikke sette noe forderv for mine øyne. Jeg hater deres verk som faller fra. Slikt skal ikke henge fast ved meg. -- 

Når du skal gi føde til tankene dine, må du vege mellom fire typer innhold.

1. Gift: Ting som bryter deg ned, som gjør deg dårlig, som er negativt for deg, som gjør deg vondt.

2. Søppelmat: De fleste ting på tv finner du lite næring i, det gir deg lite, du kan spise søppelmat, men du kommer ikke til og bli veldig klok av det. 

3.  Hjernemat: Dette er gode ting. Den utdanner deg på områder som matte, historie, engelsk og geografi. Du må fylle deg med hjernemat, det vil gjør deg godt.

4. Supermat: Dette er Bibelen. Guds Ord vil lære deg hva du ikke finner andre steder. Den svarer på grunnleggende spørsmål som "Hvem er jeg?"  "Hvor kommer jeg fra?" "Hvor skal jeg hen?" "Hva betyr livet mitt?"  "Er det et mål for livet mitt? " " Er det meningen? " " Er jeg unik?" - Du får bare svar på disse spørsmålene i Bibelen. Vi må hver dag feire på Guds Ord.

Dessverre fyller mange av oss hjernene våre med søppelmat (jeg sier ikke dette er det verste vi kan gjøre, men prøv og se programmer du kan lære av, programmer med mening.) Og vi lar oss ikke ha tid til og lese Bibelen. Hvis du ser seks til åtte timer med tv om dagen, har du ikke tid til Guds Ord. Eller verre, du er ikke sulten på Guds Ord.

Min anbefaling er og ta deg tid til Guds Ord, om du skal på skole eller jobb, stå opp en time før og ta deg tid til og lese i Guds Ord, mange tenker at - ja men jeg har barn jeg har ikke tid til sånt, men du har jo tid til og sitte seks til åtte timer med tv om dagen. Her handler det om prioriteringer og hva man vil og hva man ønsker og fylle livet sitt med, jeg mener ikke at man nødvendigvis trenger og sitte og lese hele dagen, men jeg merker veldig godt på meg selv at dagen min er så mye bedre når jeg starter dagen med Guds Ord, ja jeg kan ha angst, men som oftest da slår jeg opp i Bibelen min, og da får jeg det bedre - alltid. 

Om du ikke har tid på morningen, ta deg tid på kvelden, eller ettermiddagen, sitter du på bussen eller toget, vell det finnes en app som heter Bibel, den kan du laste ned, du kan lese Bibelleserplaner og du kan få påminnelse på de og dagens Bibelvers, har du en iPhone, kan du feste dagens Bibelvers på feeden din på tlf  (der alle påminnelser og søk er) og har du en android tlf kan du bruke Bibelen som en widget. Trapp ned på tv tittingen din, dropp junk fooden og lær og feire på Bibelen.

Da blir vi kloke.


Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...