torsdag 26. oktober 2017

Suksessfulle folk hjelper de fattige @ Bibelstudie


-- Åpne din munn for den stumme, i saken til alle dem som holder på å gå til grunne. Åpne opp din munn, døm rettferdig og for saken for den fattige og den trengende! -- Ordspråkene 31:8-9

**********

Hvis du vil leve et vellykket liv, tilbyr Bibelen noen motkulturelle instruksjoner,

Tjen de fattige!

Hvordan kan de fattige hjelpe oss med og lykkes?

Bibelen gir oss mange grunner til at dette er slik, men her er bare noen få av dem:

- Det vil gjøre deg glad : -- Den som forakter sin neste, synder. Men salig er den som er velvillig overfor de fattige. -- Ordspråkene 14:21

- Du vil ære Gud: -- Den som undertrykker den hjelpeløse, forakter sin Skaper, men den som ærer Ham, viser velvilje overfor den fattige. -- Ordspråkene 14:31

- Det vil gjøre deg til en bedre leder: -- Kongen som dømmer de hjelpeløse med sannhet, hans trone skal være grunnfestet for evig. -- Ordspråkene 29:14

*******

Jeg var en gang på misjonsreise til Manila i Filippinene, der opplevde jeg så ille fattigdom, det gjorde vondt i hjertet mitt og se alle de barna og voksne slite, men det var godt og se hvor glad de ble av små klinkekuler, jeg har aldri sett noen bli så glad for en liten gave før, noe som for oss kanskje er ubetydelig, vi har så lett for og komme oss igjennom dagen at vi glemmer og stoppe opp og verdsette de små øyeblikkene og være takknemlig.

Dette er noe jeg jobber mye med om dagen, og jeg sier ikke at jeg gjør det perfekt, men jeg har kommet et godt stykke på vei. Jeg skriver ned hva jeg er takknemlig for hver dag, dette hjelper meg også med tanke på en vond dag med depresjon eller angst.

I Manila et kvarter unna der vi bodde (som var en Bibelskole og slummen var like ut døra) befant et av Asias største kjøpesenter seg, der var det tivoli, det var bowlingbane, flere kinosaler, skøytebane og listen er lang, det tok en uke og gå gjennom hele kjøpesenteret, der skulle vi handle, jeg skammet meg så. Jeg vil ikke kjøpe noen ting til meg selv, og endte opp med og kjøpe ting til de fattige samt gaver hjem, jeg tror ikke jeg kjøpte noe til meg selv den turen, og hvorfor skulle jeg det? Det hadde jeg virkelig ikke samvittighet til.

Når jeg kom hjem til Norge etter og ha blitt syk der nede (de trodde jeg hadde tuberkolose, men det viste seg at blodet jeg kastet opp var helt ufarlig og at de veskede byllene mine på leggene mine var sandfluer som hadde lagt egg på leggene mine. Ekkelt, men en del av historien) Så ville jeg ikke kaste mat, jeg ville ikke kjøpe noe til meg selv, bare andre, det gikk vell noen uker og jeg var tilbake i gamle rutiner.

Vi menneske er vanedannende, vi danner oss vaner og de er vanskelig og bli kvitt, vi er også veldig flinke til og glemme. Jeg merker dette på meg selv at hvis jeg har det vondt en periode og jeg plutselig får en fin dag, ikke alltid jeg tenker over det, noe jeg burde, og så får jeg noen dårlige dager igjen og jeg glemmer hvor vondt det egentlig var.

Mitt ønske er at vi mennesker kan verdsette hverdagen vår, små øyeblikk - vi er veldig heldige. et annet ønske er at jeg håper vi kan hjelpe andre, gjør en innsats, ikke alltid man har råd til og sende over penger, men generrelt i hverdagen, hjelpe sin neste. Det er mange måter du kan bidra på, og hjelpe på en eller annen måte, det er like viktig som og gi penger. Det er lett og gå gjennom hverdagen og gjøre de vanlige rutinene, skynde seg og plutselig er dagen over, kommentarer som døgnet skulle hatt flere timer - vi har vell alle vært der? Men stopp opp et lite øyeblikk, og også gi en flott kommentar til en ukjent person, ser dere noen som sliter, snakk med de, inviter noen på cafe, kanskje du ikke kjenner vedkommende så godt, men hva om den personen blir en god venn etterhvert?

Ser du noen blir urettferdig behandlet på gata, vell stå opp for de, ikke bare gå forbi, det er mange uendelig måter og hjelpe andre mennesker på, inkluder andre i menigheten, sett deg ved siden av en person som er der for første gang, vi alle trenger noen som bryr seg - vær den personen.

-- Åpne din munn for den stumme, i saken til alle dem som holder på å gå til grunne. Åpne opp din munn, døm rettferdig og for saken for den fattige og den trengende! -- Ordspråkene 31:8-9





Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...