onsdag 10. januar 2018

Fokuser på tro, ikke følelser @ Bibelstudie

-- Han sa: < Naken kom jeg ut av mors liv, naken skal jeg vende tilbake. Herren ga, Herren tok. Herrens navn være lovet! > - - Job 1:21

*****************

Når du et en baby kristen, gir Gud deg mange bekreftende følelser og svarer ofte de mest umodne, selvsentrerte bønnene - så du vet at Han eksisterer. Men når du vokser i tro, vil Han avvenne deg av disse avhengighetene.

Gud vil at du skal føle Hans nærvær, men Han er mer opptatt av at du stoler på Ham enn og føle Ham. Tro er det som virkelig betyr noe for Gud, ikke det vi føler.

Situasjonene som vil strekke din tro mest, vil være tider da livet faller fra hverandre, og Gud føles langt unna. Dette skjedde med Job. På en dag mistet  han alt, hans familie, sin virksomhet, hans helse og alt han eide.
Mest motløsende for Job var at i 37 kapitler i Bibelen, sa Gud ingenting.

Når Gud er stille, hvordan holder du kontakten i en krise uten kommunikasjon? Hvordan holder du øynene opp på Jesus når de er fulle av tårer? Du gjør hva Job gjorde. Han falt til jorden i tilbedelse og sa:
-- Han sa: < Naken kom jeg ut av mors liv, naken skal jeg vende tilbake. Herren ga, Herren tok. Herrens navn være lovet! > - - Job 1:21

Fortell Gud nøyaktig hvordan du føler det. Hell ditt hjerte til Gud. Løs hver følelse du føler. Job gjorde dette da han sa :

-- Så vil jeg da ikke legge bånd på min munn. Jeg vil tale i min ånds trengsel, jeg vil klage i min sjels bitre smerte. - -
Job 7:11

Han ropte da Gud føltes langt unna :
-- Slik hadde jeg det i min modne manndoms dager, da Guds vennskap hvilte over mitt telt. - -
Job 29:4


Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...