onsdag 3. januar 2018

Utvikle vaner som gir gudsfryktighet @ BIbelstudie


-- Ved tro forlot han Egypt, uten å frykte for kongens vrede. For han holdt ut, som om han så Ham som er Den Usynlige. -- Hebreerne 11:27

***********

Noen ganger har jeg ikke lyst til og være hyggelig mot alle. Jeg har ikke lyst til og gjøre den uselviske tingen. Jeg vil bare ligge på sofaen og se på Tv. Jeg vil ikke gjøre enda en ting i dag. Jeg vil ikke takle et annet problem. Men bare fordi jeg ikke føler meg som det betyr ikke at jeg ikke burde gjøre det.

Dette vil virkelig sjokkere deg. Noen ganger har jeg ikke lyst til og be eller lese min Bibel. Men jeg gjør det. Jeg har funnet ut at det gjør dagen min så mye bedre, jeg trenger det - vi alle trenger det, men jeg har funnet ut at jeg trenger og pushe meg selv, fordi noen ganger er det andre ting jeg heller vil gjøre, eller jeg finner på dårlige unnskyldninger som - jeg har ikke tid, men når jeg kommer i gang, får satt meg ned, lest, studert og bedt, jeg merker så hvordan dagen min snur og blir en så mye bedre dag - prøv det. Og en annen ting er at modenhet er når du lever livet ditt ved dine forpliktelser, ikke av dine følelser.

Forskjellen mellom vellykkede mennesker og mislykkede mennesker er at vellykkede mennesker er villige til og gjøre hva mislykkede mennesker ikke har lyst til og gjøre. De utvikler vaner. De forblir forpliktet. Du deltar ikke til OL. fordi du har lyst til det. Du deltar til OL ved timer og timer med trening, som du ikke har lyst til og gjøre. Du blir ikke en musiker uten timer og timer med repetisjon som du sannsynligvis ikke har lyst til og gjøre hele tiden.

På samme måte blir du ikke en gudfryktig mann eller kvinne ved og bare gjøre det du har lyst til og gjøre. Gudsfryktige menn og kvinner velger og utvikle vaner som frembringer gudsfrykt i deres liv. Det er ikke enklere enn og trene, slanke seg eller noe annet som kan være bra for deg.

Hvordan utvikler du denne type utholdenhet?

Nøkkelen er og ikke se på ditt problem, men se på Herren. Sannsynligvis er det største eksemplet i Bibelen, Moses. I 40 år ledet han en gruppe som gråt, snublet og klaget og som hele tiden spurte sitt lederskap. Likevel ga han aldri opp. 

Hebreerne 11:27 sier: -- Ved tro forlot han Egypt, uten å frykte for kongens vrede. For han holdt ut, som om han så Ham som er Den Usynlige. --

Hold øynene på Gud. Hvis du fokuserer på problemet ditt, kommer du til og bli bekymret og deprimert. Hvis du fokuserer på Gud, finner du ro.

Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...