tirsdag 13. september 2016

1.Mosebok fra Adam og Eva til Noah og Arken


-- Guds sønner så menneskets døtre, at de var vakre. Blant dem tok de seg hustruer, dem de selv valgte.  -- 1.Mosebok 6:2 

Avstamningen fra Guds sønner fortsatte gjennom Adam og Evas tredje sønn Set. 
--  Adam hadde levd i hundre og tretti år, da ble han far til en sønn i sin egen lignelse, etter sitt bilde, og kalte ham Set. -- 1.Mosebok 5:3 , i den arverekke Jesus skulle komme -- sønn av Enosj, sønn av Set, sønn av Adam, Guds sønn. -- Lukas 3:38. Blant de mest fremstående av disse etterkommerne var Enok og hans oldebarn Noah, som begge vandret med Gud. -- Dette er Noahs slektsbok. Noah var en rettferdig mann, han var ulastelig blant sine samtidige. Noah vandret med Gud. -- 1.Mosebok 6:9

Etter at Kain drepte Abel, har vold og synd fortsatt og øke på jorden. Da så Guds sønner at menneskenes døtre (de som levde i ulydighet med Gud) var vakre, og de tok seg hustruer, hvem de hadde lyst til (1.Mosebok 6:2) Etter menneskelig skjønn blir det ofte hevdet at blandingsekteskap mellom den troende og en ikke-troende kan være en fordel, likesom det ble illustrert i denne bibelske beretningen: -- Det var kjemper på jorden i de dager, og også senere, da Guds sønner gikk inn til menneskenes døtre, og de fødte dem barn. Dette var de mektige som var fra gammel tid, de navngjetne menn. -- 1.Mosebok 6:4 
Det menneskelige hjertet kunne svulme av stolthet over at barna i disse blandede ekteskapene produserte brilijante kunstnere, dyktige og mektige menn og de navngjetne.
Likevel er Herrens bedømmelse en annen: -- Da så Herren: <<De menneskene Jeg har skapt, vil Jeg utslette fra jordens oveflate, ja, både mennesker og dyr, krypet og fuglene i luften, for Jeg angrer at Jeg skapte dem.>> -- 1.Mosebok 6:5 Helt fra begynnelsen har det bibelske prinsippet alltid vært: Dra ikke i fremmed åk med vantro! -- Dra ikke i fremmed åk med vantro! For hvilket fellesskap har rettferdighet med lovløshet? Og hvilket samfunn har lyset med mørket. -- 2 Korinterbrev 6:14 
-- Dere horekarer og horekvinner! Vet dere ikke at vennskap med verden er fiendskap mot Gud? Hver den som vil være venn med verden, gjør seg selv til Guds fiende. -- Jakob 4:4
Dette prinsippet gjelder ikke bare ekteskap, men alle våre forhold. Det lønner seg aldri og inngå kompromiss når det gjelder sannheten for og oppnå jordiske fordeler.

I kontrast til dette fant Noah nåde for Herrens øyne -- Men Noah fant nåde for Herrens øyne. -- 1.Mosebok 6:8 på grunn av sinn tro på Herren og lydighet mot hans Ord. 
Da Gud talte til Noah om en vannflom som skulle komme over jorden... Alt som er på jorden, skal omkomme. -- Og se, Jeg, ja, Jeg skal la en vannflom komme over jorden for å ødelegge alt kjød som er under himmelen og som har livsånde i seg. Alt som er på jorden, skal gå under. -- 1.Mosebok 6:17
var det ingen tegn som tydet på en kommende vannflom. Men troen venter ikke og ser for å tro: Så kommer da troen av forkynnelsen (Kristi Ord) som en hører (Romerne 10:17).

Det naturlige mennesket blir styrt av hva det hører og ser og sin egen fornuft. I kontrast til dette vil en kristen, ledet av Ånden, vært styrt av Kristi Ord. Alt han behøver og vite er hva Gud har sagt og stadfestet. Vi kan ikke verdsette høyt nok viktigheten av øyeblikkelig lydighet til Guds ord. 

Arken var Guds nådegave til Noah, som Kristus er for de troende, en utvei fra Guds dom såvel som en adskillelse fra en synlig verden. Da sa Gud til Noah: ... de har fylt jorden med vold... jeg vil ødelegge både dem og jorden... Bygg deg en ark... Og Noah... gjorde i ett og alt som Gud hadde fortalt ham. (1.Mosebok 6:13-14,22)

Den store forskjellen mellom den sanne Kristne - som har underordnet seg Kristus som Herre i sitt liv - og den forhørte, religiøse hykler, er at vi lever i Kristi ære, mens de lever for og ære seg selv.

Ved tro bygde Noah arken, i hellig frykt, en ark til frelse for sin husstand, etter at han var blitt varslet av Gud om det som ennå ikke var sett. Ved den fordømte han verden, og ble arving til rettferdigheten av tro... Ved tro nektet Moses, da han var blitt stor, å kalles sønn av Faraos datter. Han valgte heller å lide ondt sammen med Guds folk ennå å ha en kortvarig nytelse av synden. Han akter Kristi vanære for en større rikdom enn skattene i Egypt. -- (Hebreerne 11:7,24-26).

Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...