torsdag 20. oktober 2016

Du som ser



-- Men Herrens Engel fant henne: - Vend tilbake til din husfrue og underkast deg under hennes hånd. - Så sa Herrens Engel til henne: - Jeg skal gjør din ætt så tallrik at dens tall ikke skal kunne telles. - Herrens Engel sa til henne:  - Se, du er med barn, og du skal føde en sønn: Du skal kalle ham med navnet Ismael, for Herren har hørt deg i din fornedrelse. Han skal bli som et villesel av et menneske. Hans hånd skal være mot ham. Han skal bo framfor alle sine brødres øyne. - Da kalte hun Herren ved navn, Han som talte til henne: - Du-Er-Den-Gud-Som-Ser - .  For hun sa: - Har jeg da dette sted virkelig sett Ham bakfra, Han som ser meg? -- 1.Mosebok 16:7-13

-- Herre, Du har ransaket meg og kjenner meg. Hvor jeg enn sitter eller står, så vet Du det. Langt borte fra kjenner Du min tanke. Min sti og mitt leie blir gransket av Deg, Du kjenner nøye alle mine veier. Ikke et ord er på min tunge, se, Herre uten at Du kjenner det helt og fullt allerede. Bakfra og forfra omgir Du meg, og Du har lagt Din hånd på meg. -- Salme 139:1-5

*************

- Se og bli sett -

Det aller første navnet Gud fikk, var ikke - Konge - eller - Allmektig - eller - Herre - . Det var - Du som Ser - .

Hagar  var ei slavejente. Dessverre for Hagar ble matmoren hennes irritert på¨henne og jagde henne ut i ørkenen. Hagar var redd og alene. Hun var til og med gravid. Da hun trengte det mest, møtte Gud henne. Han hjalp henne. Det var da Hagar ga Gud navnet - Du som ser -.

Jeg håper dere vet at Gud ser dere. Jeg håper dere føler dere sett. I 1 Samuel 16:7 står det til og med at: -- For mennesker ser på det ytre, men Herren ser til hjertet. --

Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...