torsdag 6. oktober 2016

Gud velger Seg ut Abraham

-- Herren sa til Abram: - Dra  bort fra landet ditt og fra slekten din og fra farshuset ditt til det landet som Jeg skal vise deg! Jeg vil gjøre deg til et stort folk. Jeg vil velsigne deg og gjøre navnet ditt stort. Du skal bli til velsignelse.

Jeg vil velsigne dem som velsigner deg, men den som forbanner deg, skal Jeg forbanne. I deg skal alle slekter på jorden velsignes. -

Så dro Abram, slik Herren hadde sagt ham, og Lot dro sammen med ham. Abram var 75  år gammel da han brøt opp fra Harran. Og Abram tok seg sin kone Sarai og sin nevø Lot og alle eiendelene de hadde samlet seg, og folkene de hadde skaffet seg i Harran. De brøt opp for og dra til landet Kanaan. -- 1. Mosebok 12:1-5

******

Abraham - Stamfaren

-Ab- Betyr far
-ra- Betyr folk
-am- Betyr stort

Ab-rah-am betyr - far til et stort folk -. Gud oppsøkte nemlig Abraham og fortalte at han skulle få utallig mange etterkommere. Ja, gjennom Abraham skulle alle folk på jorden velsignes. Med Abraham starter - den store historien - i Bibelen om hvordan Gud oppsøker menneskene for og få dem tilbake etter syndefallet.

Vi går inn i historien første gang Gud kommer til Abraham, i byen Ur helt innerst i Persiabukta, en helt vanlig dag for cirka 4000 år siden.

Legg merke til, de neste dagene, hvor trofast Abraham er mot Gud. Abraham er kanskje den mest trofaste personen i Bibelen. Og Gud trenger trofaste tjenere i dag også.


Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...