tirsdag 11. oktober 2016

Josef blir nestkommanderende i Egypt

-- Farao og alle tjenerne hans syntes godt om dette rådet. Og Farao sa til tjenerne sine - Finnes det en mann som denne, en som har Guds ånd i seg? - Så sa Farao til Josef. - Siden Gud har latt deg få vite alt dette, er det ingen så forstandig og vis som du. Du skal styre mitt hus, og hele mitt folk skal rette seg etter det du sier. Bare når det gjelder tronen, skal jeg være større enn deg. - Og farao sa til Josef: - Se, jeg setter deg over hele Egypt. - Så tok han signetringen av hånden sin og satte den på hånden til Josef. Han kledde han i linklær og hengte et gullkjede om halsen på ham. Han lot Josef kjøre i den nest beste vognen sin, og de ropte foran ham: - Bøy kne! - Slik satte farao ham over hele Egypt. Og han sa til Josef: - Jeg er farao, men uten din tilatelse,  skal ingen løfte en hånd eller fot i hele Egypt. - Farao kalte Josef Safenat-Paneah, og han ga ham Asenat til Kone. Hun var datter til Potifera, presten i On. Siden dro Josef omkring i Egypt.
Josef var tretti år gammel da han trådte fram for farao, kongen i Egypt. -- 1 Mosebok 41:37-46

***

Josef fikk sikkert en hel del lovord og komplimenter fordi han var så flink. Kanskje jeg tar feil, men jeg har en følelse av at vi i Norge ikke har helt lett for og ta inn over oss de komplimentene vi får. Ikke, så rart kanskje. Det er ikke alltid lett og takle komplimenter og vite hva man skal si.

Men hva om vi bruker denne takke teknikken:

1. Trekk pusten dypt, så dypt du klarer.
2. Hold pusten
3. Kjenn at komplimentene varmer.
4. Slipp lufta sakte ut, mens du sier: - Takk skal du ha -
5. Etterpå - send en takk til Gud :-)

Gud ønsker ikke at vi skal gå rundt som henge-huer bare fordi vi er kristne. Hvis du  får et kompliment, ta det til deg. Kjenn at det varmer.


Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...