fredag 3. juni 2016

9 ting alle burde gjøre når de leser Bibelen


Jeg begynte og lese Bibelen i tidlig alder, oppvokst i en kristen familie, fikk jeg det egentlig servert i morsmelken (sånn nesten) - jeg gikk på søndagsskole, hadde barnebibel som liten med mange fine bilder og tekster (åh det finnes så mange fine) - så jeg lærte mye som liten, og med og dra på mange møter, ikke alltid var det like gøy - sånn er det vell for de fleste barn, møtet varte jo en evighet og preken var evig lang, lovsangen var fine, og de små barnemøtene, men ellers handlet mye om og vente, og alle de voksne som pratet sammen, ååh det tok så lang tid - jeg tror de fleste kjenner seg igjen der - men over til poenget - 

Som en tidlig Bibelleser så skal jeg ærlig innrømme at det er mye jeg ikke forsto, mange spørsmål og mye jeg lurte på - åpenbaringsboken er fortsatt en bok det er vanskelig og sette seg inn i - men når det er sagt så har jeg begynt og forstå Bibelen på en ny måte, den siste tiden, jeg tror at jo mer man leser - jo mer forstår man, og et Bibelvers kan plutselig få en ny mening en helt annen dag enn den første. Sånn er det med livetsbok - den er jo så spennende, og ikke minst full av kjærlighet - ihvertfall ifølge meg.


Så har det seg slik at i dag ønsker jeg og dele med dere 9 ting alle burde gjøre når de leser i Bibelen, dermed blir det mer at man studerer Bibelen og reflekterer over det man har lest. Så her kommer de 9 tingene.

1) Notater

Hvor mange ganger har vi ikke sett mennesker gjøre notater på møter, jeg blir bestandig inspirert, men dette gjelder også hjemme føler jeg, med og skrive notater husker man bedre, ja dere husker vell fra skolen da vi måtte skrive notater, Bibelen funker på lik måte, på en måte, og skrive ned notater, så husker man bedre, og det er spennende og lese i ettertid også - hva med og sette seg ned en gang i uken og lese over notatene, det er spennende :-)

2) Spør en høv med spørsmål

Spør mens du leser, det er ingenting som er feil med og stille spørsmål. Faktisk vil det motivere deg og det vil gjøre at man ikke blir redd for og stille spørsmål. For jo mer du spør, jo mer forstår du hva som står, og Bibelens historie.

3) Les som det er første gang du leser en Bibel

Hvis du åpner Bibelen og leser den som det skulle vært din første gang På den måte letter det hjertet ditt, og du blir mer takknemlig for at du har en Bibel.

4) Fokuser

Og fokusere er ikke alltid lett, ofte går tankene i surr, men bestem deg for og sette av tid til og lese i Bibelen, ikke tenk på alt du skulle ha gjort isteden, dette krever trening ifølge meg.

5) Se for deg teksten i bilder

Og se for seg teksten iform av bilder, er en grei måte og plassere det man leser på, og ha et utgangspunkt i et bilde man ser for seg, det vil gjør det lettere og lese også og vil mest sannsynlig gjør at man bare vil lese mer.

6) Reflektere

Ta deg tid til og ta pause og reflektere over det du har lest, det er ingen konkurranse om og lese mest mulig, ofte holder det med noen få vers, men ta deg tid til og tenke over hva du har lest.

7) Sammenlign med andre oversettelser

Ofte bruker jeg forskjellige oversettelser, det er greit og sammenligne, jeg liker den nyeste oversettelsen best - da den er lettere og forstå, men samtidig hender det jeg faller tilbake til andre oversettelser, mange har sin egen favoritt, ofte kan det være greit og sammenligne oversettelser for og få en bedre forståelse.

8) Ta deg tid til og søke det du ikke forstår

Vi har internett og bøker, ofte kan det være lurt og søke etter det man ikke forstår, det er ikke lett alltid og forstå alt, bruk internett og bøker for alt det er vært, eller spør noen du kjenner.

9) Diskuter med andre

Fellesskap er viktig, del gjerne med andre hva du har lest og hør deres synspunker, vi har mye og lære av hverandre.

- GOD BLESS -

Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...