torsdag 2. juni 2016

Bekymring som kristen




Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, barmhjertighetens Far og all trøsts Gud, Han som trøster oss i all vår trengsel, for at vi skal kunne trøste dem som er i all slags trengsel, med den trøsten vi selv blir trøstet med av Gud.
‭‭2 Korinter‬ ‭1:3-4‬ ‭
Vanskelige tider, prøvelser og trengsel er en del av livet i denne verden. 
Men Gud har vist oss hvordan vi skal nyte fred som en del av dagliglivet.  
Vi kan velge å enten la oss tynge ned av bekymring og engstelse, eller å leve i den freden og gleden som Faderen hadde tenkt. 
vi skal ta til oss av Guds fred midt i negative omstendigheter, i stedet for å reagere med å bli anspent og full av frykt, slik mange mennesker i verden gjør.
Paulus sier i 1 brev til Korinterne
«Jeg vil gjerne at dere skal være fri for bekymringer.»
‭‭1 Korinter‬ ‭7:32‬
Kast alle bekymringer på ham. (1. Pet. 5:7.)
Men hvorfor fortsetter vi og bekymre oss når Jesus sier klart ifra i Guds Ord at vi skal kaste alle bekymringer på Han. Jeg tror denne verden er sånn. Men Jesus sier også at vi skal ikke være lik denne verden. Det er ikke lett. Jeg tror det er noe vi må be Gud om hjelp til. Jeg tror at hvis vi ber om hjelp fra Gud om og ikke være bekymret. At det vil bli lettere for oss og ikke være bekymret. Men sånne ting tar tid også, med og bli mer trygg og klare og slappe mer av. Jeg er veldig sånn at jeg bekymrer meg mye. Dette er en treningssak som jeg fortsatt jobber med og ber mye om og få hjelp til.
Jeg ønsker og legge alle ting i Guds trygge hender.
Å be ”skje din vilje,” krever mot og det krever vilje til å la Ham være Herre i alt som skjer med oss. Jesus fremstiller seg selv som den gode hyrde. Han vokter sine får med kjærlighet og omsorg. Det behøver vi aldri å tvile på.  

Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...