onsdag 8. juni 2016

Gjør det på Guds måte



Vi vet at filmer som Narnia og Ringernes Herre er basert på Bibelen, men det er også andre filmer som kan minne oss om bøker fra Bibelen, og i dag tenkte jeg at jeg skulle gi dere et eksempel på dette, en sang.

Mange har sikkert sett filmen Pirates of the Carribean? En sang kan minne om 1 av mosebøkene. Nemlig mosebok 37.

La meg ta dere med tilbake i tid. Til 1 mosebok 37.

Faren Isak tror at han kan overse Gud og kan gi velsignelse til Esau. Jakob vil ha faren sin velsignelse, moren vil lure faren med velsignelsen. Esau befaler faren og gi ham tilgivelse for at han mistet velsignelsen.

Alt i alt, alle vil det på sin måte. Akkurat som sangen i filmen - "I did it my way."

Men det er en bakdel. Min måte og jeg må betale det, det koster.

Som 1 Mosebok forteller oss, er at vi må betale det, det koster.

Et eksempel:

Faren Isak lar det bli en konflikt som varer i årevis. Moren Rebekka mistet hennes favoritt sønn. Fordi Jakob må flykte fra Esau sitt raseri, hun ser aldri Jakob på jorden igjen.

Esau mistet alt bokstavelig talt. Jakob flyktet fra Esau til onkel Laban. Alle krevde velsignelse av Gud på sin måte. Og for alle var det en pris og betale.

La meg dele et Bibelvers med dere. Det står skrevet i Salme 37:4-5

-- Og gled deg stort i Herren, så skal Han gi deg etter ditt hjertes ønske. -- 

Gjør det på Guds måte, du bare vinner på det. Og fordelen med det er at det vil uansett være større enn prisen du måtte betale.




Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...