mandag 15. mai 2017

Det er tid for og få bort alt det negative vi sier til oss selv



-- Bevar ditt hjerte framfor alt som bevares, for livet utgår fra det. -- Salomos Ordspråk 4:23

Lenge før det var noe som het psykologi, sa Gud at dine tanker bestemmer dine følelser og dine følelser bestemmer dine handlinger.

Vårt sinn er virkelig noe fantastisk. Det ville ta en datamaskin på størrelse med Pentagon bare for og utføre de grunnleggende funksjonene til hjernen din. Hjernen din inneholder over 100 miliarder nerveceller. Hver enkelt celle er forbundet med 10.000 andre nevroner.

Du snakker hele tiden med deg selv - hele tiden. Du snakker til deg selv akkurat nå! Forskning sier at de fleste snakker med 150 til 200 ord per minutt, men den interne dialogen som du snakker med deg selv er mer enn 1300 ord per minutt.

Problemet er at når vi snakker med oss selv, er mange mennesker som Job. I Job 9:20 sier han: -- Selv om jeg rettferdiggjorde meg selv, så ville min egen munn dømme meg skyldig. Selv om jeg er ulastelig , vil Han vise min falskhet. --
Du er din egen verste kritiker, ikke sant? Du drar deg selv ned. Du kan gå inn i et rom og smile, men inni deg selv sier du, "Jeg er feit. Jeg er ikke smart nok. Jeg er stygg. Og jeg er alltid sen." Jeg er ihvertfall sånn, og jeg er sikker på de fleste er sånn også. Det meste av denne dialogen er bevisstløs.

Gud vil at du skal slutte og dra deg selv ned. Når du drar deg selv ned, hvem drar du egentlig ned? Du peker virkelig på Skaperen som skapte deg i Hans bilde. Når du sier, "Gud, er jeg verdiløs, Jeg er ikke god, Jeg kan ikke gjøre noe, "du sier faktisk at Gud ikke bryr seg om deg, derfor sier Gud at det er feil at du drar deg selv ned.

Hvordan eliminerer du negativ selvprat, slik at du kan bli en mer selvsikker person?  -- For øvrig, søsken, de ting som er sanne, de ting som er god moral, de ting som er rettferdige, de ting som er rene, de ting som er verd å elske, de ting som det tales vel om, om det er et ærbart liv, og om det er noe som er verd å bli rost, så legg dere alt dette på sinne! -- Filipperne 4:8

Fokuser på hva Gud vil gjøre i livet ditt. Jeg vet ikke om noe mer som hjelper på lav selvtillit enn og lese Guds Ord hver dag. Studer det, husk det, mediter på det, og bruk det i livet ditt. Jeg kan ikke fortelle deg en bedre ting og hjelpe deg med og øke selvtilliten din enn og lese Bibelen og tro på hva Gud sier til deg.












Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...