søndag 7. mai 2017

Når det virker som Gud har forlatt deg, mens sannheten er en helt annen @Bibelstudie



-- Jeg vil vente på Herren, Han som skjuler Sitt ansikt for Jakobs hus. Jeg håper på Ham! -- 8:17

Det er lett og prise Gud når ting går bra i livet ditt - når Han har gitt mat, venner, familie, helse og når du er lykkelig. Men omstendighetene er ikke alltid hyggelige. Hvordan priser du Gud da? Hva gjør du når Gud virker som Han er langt unna?

Når du priser Gud når du har det vondt, takker Gud når du er i vanskeligheter, når du stoler på Gud og elsker Ham når det føles ut som Gud er langt unna, da priser du Gud.

Vennskap testes ofte med stillhet og seperasjon. I vennskapet med Gud vil du ikke alltid føle deg nær Ham. Eventuelle forhold involverer tider av nærhet og avstandstider, og i et forhold til Gud, vil perioden svinge fra den ene til den andre siden.

Det er da lovprisning blir vanskelig.

For at vennskapet skal modnes, vil Gud teste det med perioder med adskillelse. Da kan det virke som Gud har forlatt eller glemt deg.

Foruten om Jesus hadde David sannsynligvis det nærmeste vennskapet med Gud enn noen. Gud kallte ham "En mann etter Mitt eget hjerte."

-- Men nå skal ikke ditt kongedømme bli stående. Herren har utsett Seg en mann etter Sitt hjerte, og Herren har befalt ham å være fyrste over sitt folk. For du har ikke holdt det Herren har befalt deg. -- 1. Samuelsbok 13:14 

Men David klagde ofte over at han følte Gud ikke var tilstede:

-- Hvorfor står Du langt borte, Herre? Hvorfor skjuler Du deg i trengselstider? -- Salme 10:1

-- Min Gud, Min Gud, hvorfor har Du forlatt Meg? Hvorfor er Du så langt borte fra å frelse Meg og fra Min klages ord? -- Salme 22:1

-- For Du er min styrkes Gud. Hvorfor støter Du meg bort? Hvorfor går jeg og sørger over fiendens undertrykkelse? -- Salme 43:2

Selvfølgelig hadde ikke Gud forlatt David og Han forlater heller ikke deg. Han har gjentatte ganger lovet: Jeg vil aldri forlate deg!




Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...