tirsdag 2. mai 2017

Hvilken type tilbedelse vil Gud ha?



Først vil jeg begynne med to spørsmål som dere kan tenke litt på :-)

Først, hva er den tilbedelsen som Bibelen sier er det ultimate for Guds arbeid og Ord?

For det andre, hvorfor krever ikke Gud den tilbedelsen for Seg Selv?
Jeg stiller disse to spørsmålene sammen, fordi svaret til det første er nøkkelen til svaret til det andre.

Jeg så hvordan disse to spørsmålene henger sammen ved hjelp av C.S Lewis (min favoritt forfatter)
Før han ble kristen var Guds etterspørsel etter tilbedelse et stort hinder for Lewis tro. Han sa at det virket som om Han var "en kvinne som ville ha komplimenter". Men da han oppdaget tilbedelsens karakter, ble også spørsmålet om Guds tilsynelatende forfengelighet endelig besvart. Han skrev at når det gjaldt komplimenter, godkjenninger eller og gi ære, var tilbedelse. Han hadde ikke lagt merke til at all glede er tilbedelse.

Tilbedelse ikke bare uttrykker, men fullfører glede. Det er jo slik at de som elsker hverandre, fortsatt sier at de elsker hverandre, det er jo ikke noe de stopper og gjøre, men de fortsetter og si det til hverandre. Gleden vi har i noe vakkert er verdifullt og det er ikke fullført før det blir utrykket i tilbedelse.

Nå så Lewis at dette med glede og tilbedelse er kjærlighet. Det var Gud som søkte vår glede.

-- Du skal lære meg livets sti. For Ditt ansikt er gledens fylde. Ved Din høyre hånd er evig fryd. -- Salme 16:11

Når Gud elsker oss slik Bibelen forteller oss at Han gjør, for det gjør Han, vil Han gi oss det som er best for oss. Og det som er best for oss selv. Så når Gud elsker oss fullt, vil Gud gi oss Gud, for vår glede. Han gjør alt for og vise oss Sin herlighet og vinne vår tilbedelse, Gud elsker oss med en uendelig kjærlighet.

Vårt mål med og lese Guds Ord bør være at Guds skjønnhet vil bli opphøyet i all evighet.

-- Vær ikke trege i å vise iver , vær brennende i Ånden og tjen Herren! -- Romerne 12:11

Intensiteten av vår tilbedelse betyr noe, det kan vi lese i Matteus 15:8, hvor Jesus anklaget hyklerne med og si:

-- Dette folket kommer nær Meg med sinn munns tale og ærer Meg med sine lepper, men deres hjerte er langt borte fra Meg. -- 

Ekte tilbedelse kommer fra hjertet og ikke bare munnen vår. Om og om igjen forteller Gud oss i Bibelen at vårt hjerte skal være med i tilbedelsen.

-- Han svarte og sa: << Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte, av hele din sjel, og av all din kraft og av hele ditt sinn, og din neste som deg selv. >> -- Lukas 10:27

-- Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte, og stol ikke på din egen forstand! -- Salomos Ordspråk 3:5

-- Bryt ut i jubel, Sions datter! Rop av fryd, Israel! Vær glad og fryd deg av et helt hjerte, Jerusalems datter. --  Sefanja 3:14

-- Jeg vil prise Deg, Herre, av hele mitt hjerte. Jeg vil fortelle om alle Dine underfulle gjerninger. -- Salme 9:1

Dette er den type tilbedelse Gud vil ha :-)





Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...