lørdag 6. mai 2017

Tro, ikke følelser, gleder Gud @ Bibelstudie fra Jobs bok



-- Han sa: << Naken kom jeg ut av mors liv, naken skal jeg vende tilbake. Herren ga, Herren tok. Herrens navn være lovet! >> -- Job 1:21

Når du er en baby kristen, gir Gud deg mange bekreftende følelser og svarer ofte de mest umodne, selvsentrerte bønnene, slik at du vet at Han eksisterer. Men når du vokser i tro, vil Han avvenne deg av disse avhengighetene.

Gud er alltid til stede, selv når du ikke er klar over det. Ja, Han vil at du skal føle Hans nærvær, men Han er mer opptatt av at du stoler på Ham enn at du føler Ham. Tro, ikke følelser, gleder Gud.

Situasjonenene som vil strekke din tro mest, vil være de tider da livet faller fra hverandre, og Gud er ingen steder og bli funnet. Dette skjedde med Job. På en dag mistet han alt - hans familie, sin virksomhet, hans helse og alt han eide. Mest motløsende for 37 kapitler, sa Gud ingenting!

Hvordan roser du Gud når du ikke forstår hva som skjer i livet ditt, og Gud er stille? Hvordan holder du kontakten i en krise uten kommunikasjon? Hvordan holder du øynene på Jesus når du er full av tårer? Du gjør hva Job gjorde:

-- Da reiste Job seg, flerret kappen sin og raket seg på hodet. Han falt til jorden og tilba. Han sa: << Naken kom jeg ut av mors liv, naken skal jeg vende tilbake. Herren ga, Herren tok. Herrens navn være lovet! >> I alt dette syndet ikke Job, og han anklaget ikke Gud for å være urettferdig. -- Job 1:20-22

Fortell Gud nøyaktig hvordan du føler. Gi ditt hjerte til Gud. Løs hver følelse du har. Job gjorde dette da han sa: -- Derfor vil jeg ikke legge bånd på min munn. Jeg vil tale når min ånd har trengsel: Jeg vil klage med bitterhet i sjelen. -- Job 7:11

Han ropte da han følte Gud var langt unna: -- Slik var jeg i min manndoms dager, da Guds fortrolighet, hvilte over mitt telt. -- Job 29:4

Gud kan takle tvil, sinne, frykt, sorg, forvirring og spørsmål. Du kan bringe alt til Ham i bønn.




Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...