onsdag 3. mai 2017

Det og lytte til Jesus @ Lukas 10 - Bibelstudie



Midt i en stressende hverdag er Jesus Den som kan hjelpe oss med og oppdage og fokusere på det som betyr mest. I avslutningen av Lukas 10 går Jesus for og besøke to av Hans beste venner. Marta hilser på Ham og i det hun gjør i stand alt som skal gjøres i stand til måltidet, sitter Maria, søsteren hennes og gjør ingenting. Snakk om en søster konflikt. Men etterhvert som tiden går, kommer varmen.

-- Mens de var på vandring, kom Han inn i en landsby, og en kvinne ved navn Marta tok imot Ham i sitt hus. Hun hadde en søster som hette Maria. Hun satte seg ved Jesu føtter og lyttet til Hans ord. Men Marta var travelt opptatt med alt som skulle stelles i stand. Hun gikk da bort til dem og sa: Herre, bryr Du deg ikke om at søsteren min har latt meg bli alene med og tjene Deg? Si da til henne at hun skal hjelpe meg. Men Herren svarte og sa til henne: Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med mange ting. Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode del, som ikke skal bli tatt fra henne. -- Lukas 10:38-42


Jesus stoppet ikke Marta for og bruke sine begavende hender, men Han tok heller ikke bort fra Maria, den sjeldne muligheten til og sitte og bare høre og lære av Jesus og bare sitte ved Hans føtter.

Vi kan bruke mye av tiden våres på andre ting, men vi har ikke alltid tid til og sette oss ned og lytte til Jesus. Kanskje vi bør følge Marias eksempel i og prioritere og høre på hva Jesus sier til oss i Hans Ord og hva Han vil ha oss til og gjøre med det Han forteller oss.

En bønn jeg vil be i dag:

-- Herre, hjelp meg i dag i og sitte ved Dine føtter og høre på Deg. Hjelp meg til og hjelpe andre til og gjøre det samme, men hjelp meg til også gjøre det. -- Amen -- 

Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...