fredag 26. mai 2017

Vi trenger ikke kjempe kritikere @ Bibelstudie

-- Så sendte jeg budbærere tilbake til dem og svarte: - Jeg holder på med et stort arbeid,  så jeg kan ikke komme ned. Arbeidet kan vel ikke stanse opp mens jeg forlater det og drar ned til dere? -  Men de sendte meg det samme budskapet fire ganger, og jeg svarte dem på samme måten. -- Nehemjas bok 6:3-4

*****

Negative mennesker vil distrahere deg.  Du vet at Gud har gitt deg en viktig oppgave.  Men disse negative menneskene forteller deg at det er en dårlig idé og at du gjør det på feil måte.

Ta Nehemja, for eksempel.  Nehemja var ikke en pastor eller en prest. Han var en forretningsmann. Israel ble tatt i fangenskap av babylonierne. Israelittene hadde vært i eksil i 70 år - og deretter lot de babylonierne reise hjem. Jerusalem var blitt ødelagt og var forsvarsløst. Nehemja fikk en god idé. - Jeg skal gjenoppbygge byen min. Og jeg begynner med og gjenoppbygge muren for og beskytte den.  -

Han opplevde motstand. Lederne innså at enhver mulighet kom med opposisjon.

Nehemjas fiender prøvde alt de kunne for og hindre ham fra og gjenoppbygge muren undt Jerusalem. De prøvde og latterliggjøre ham, de spredde rykter og kom med trusler. Da ingenting av det fungerte,  forsøkte de og slå ham ned med diskusjon.
Dine kritikere som vil hindre deg i og gjøre det som Herren har bedt deg om og gjøre - vil bruke den samme måten med triks. De vil latterliggjøre deg, spre rykter om deg, og til og med true deg for og få deg til og slutte og gjøre hva Gud vil at du skal gjøre.

Men i stedet for og lytte til dem, må du svare slik Nehemja gjorde :

-- Så sendte jeg budbærere tilbake til dem og svarte: - Jeg holder på med et stort arbeid,  så jeg kan ikke komme ned. Arbeidet kan vel ikke stanse opp mens jeg forlater det og drar ned til dere? -  Men de sendte meg det samme budskapet fire ganger, og jeg svarte dem på samme måten. -- Nehemjas bok 6:3-4

Vi trenger ikke kjempe med kritikerne. De er ikke verdt det. Billy Graham sa en gang at du kan kjempe med en gris, men bare en av dere kommer til og nyte det. Han snakket sant.  Hvis du vil gå på folk som er negative med hva du gjør, vil du bare kaste bort tiden din.
Nehemja forsvarte ikke sitt arbeid.  Du trenger heller ikke forsvare deg selv. Bare la det være. Ha nok tro til og vente på dagen. Guds arbeid gjennom livet ditt vil bli bevist at er sant. Og den dagen kommer.


Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...