fredag 19. februar 2016

Hva Bibelen sier om miljøet



- Livets vann -

-- Og se, en mann, lik bronse å se til, sto i porten med linsnor og målestav i hånden. Mannen sa til meg: Menneske, se med øynene og hør med ørene og legg deg på hjertet alt det jeg viser deg; for du er ført hit for å se. Alt det du ser, skal du fortelle til Israels hus.
Han førte meg tilbake til tempelinngangen. Og se, vann strømmet ut under terskelen på østsiden av tempelet, sør for alteret.
Og se, da jeg kom tilbake, var det en mengde trær langs elven på begge sider.
Alle levende vesener som det kryr av overalt hvor denne elven renner, skal få leve. Der skal det bli mengder fisk. For hvor dette vannet kommer, blir alt frisk og levende, alt som er der elven renner.
For hver side av elven skal det vokse alle slags trær til å spise av. Løvet på dem, skal ikke visne, og frukten skal ikke ta slutt. Hver måned skal de bære ny frukt, for vannet de får, kommer fra helligdommen. -- Esekiel 40:3-4 Esekiel 47,1.7.9.12

Jeg skal være ærlig med dere, jeg er ikke så miljøbevisst som jeg burde være, men da jeg åpnet Bibelen min i dag og leste dette, skjønte jeg at og ta vare på miljøet er nødvendig!

Profeten Esekiel beskriver hvordan den døde naturen skal få livet tilbake. Dette var mange tusen år før det fantes klimagasser, giftutslipp og sur nedbør.

Mange kristne tenker ikke så mye på miljøet, og jeg helt ærlig har ikke satt meg så inn i det. Kanskje grunnen for mange er at man tenker at Gud skal skape alt nytt, det er riktig, men vi trenger og ta vare på jorda vår.

Vi kristne er egentlig de som av aller største grunn skal kaste papir i papirinnsamlingen, metall i metallinnsamlingen, batterier i batteriinnsamlingen og glass i glassinnsamlingen. Vet dere hvorfor? - Jo fordi Gud har bedt oss om og passe på Jorda til Han kommer tilbake.

-- Så velsignet Gud dem, og Gud sa til dem: <<Vær fruktbare, bli mange, fyll opp jorden og legg den under dere! Dere skal ha råderett over fiskene i havet, over fuglene i luften og over hver levende skapning som rører seg på jorden.>> -- 1. Mosebok 1:28

Jeg ønsker og engasjere meg mer i miljøet og bli mer bevisst på hvor jeg kaster det ene og det andre, vi fleste er nok flinke når det gjelder søppel, men det er også mye mer vi kan gjøre. Jeg er en ekspert på googling, så i dag skal jeg lese masse om miljøet og se hva jeg kan bidra med. Jeg tror vell i grunn det ikke skal mye til for og gjøre en forskjell, jorden kan vi ikke redde, men vi alle kan gjøre vårt for en bedre jord. Ha en velsignet fredag og riktig god helg <3

Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...