mandag 22. februar 2016

Litt om det og være menneske



-- For jeg vet at i meg, det vil si i mitt kjøtt og blod, bor det ikke noe godt.Viljen har jeg, men å fullføre det gode makter jeg ikke. Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke, men det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg. Men gjør jeg det jeg ikke vil, er det ikke jeg som gjør det, men synden som bor i meg. Mitt indre menneske sier med glede ja til Guds lov, men jeg merker en annen lov i lemmene. Den kjemper mot loven i mitt sinn og tar til fange under syndens lov, som er i lemmene. Jeg ulykkelige menneske! Hvem skal fri meg fra denne dødens kropp? Gud være takk ved Jesus Kristus, vår Herre! Slik er altså jeg: Jeg tjener Guds lov med mitt sinn, men syndens lov med mitt kjøtt og blod. -- Romerne 7:18-20,22-25

I en spalte i Aftenposten en gang skrev en anerkjent Psykiater i Norge med navn Berthold Grùnfeld følgende:

<< Paulus har en dyp innsikt i den menneskelige natur. Han er realist - nøktern, rett på sak og egentlig uten å være moraliserende. Sannsynligvis har de moderne sjeleforståsegpåere ikke så mye mer å komme med enn Paulus >> - kilde : Aftenposten.

Berthold var også jøde, og det er godt og høre en anerkjent psykiater si dette. Og det gir Paulus troverdighet.

Og her er litt fakta fra Bibelen:

Bibelen snakker ikke bare om Frelse, Bibelen snakker også om hva det vil si og være menneske, Bibelen er en kilde til Gud, men også en kilde til oss mennesker. Bibelen er livetsbok. Og Gud kjenner ikke bare skapelsen, men Gud kjenner mennesket.

Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...