tirsdag 9. februar 2016

Min mening om Peter, Jesu Disippel


Veldig ofte synes jeg Peter blir fremstillt som korttenkt og litt dum. Han blir fremstillt som han som snakket før han tenkte og ting han gjorde, gjorde han i ren refleks. Han blir fremstillt som han som gang på gang dummet seg ut.
Men dette er min teori:
Peter var enkel på enkelte områder, men han grep sjanser, grep ordet, ble engasjert og han hadde friskt mot. Ja jeg vet han for fornektet Jesus. Men han var tross alt den eneste av Jesu disippler som faktisk turte og følge etter Jesus da de tok Han til fange.
Etter en tid da disipplene skulle velge seg en leder, ble det naturlig at det valget ble Peter.
Jeg deler med dere et Bibelvers:
-- Mens Han ennå talte, kom det en stor flokk, og foran dem gikk han som het Judas, en av de tolv. Han kom bort til Jesus for å kysse ham. De grep Ham og førte Ham til øversteprestens hus. Peter fulgte etter, langt bak. En tjenestejente  fikk se ham der Han satt i lysskjæret. Hun stirret på ham og sa "Denne mannen var også sammen med Ham" Men Peter nektet: " Kvinne, jeg kjenner Ham ikke!" Litt etter var det en annen som la merke til ham og sa: " Du er også en av den." "Nei, det er jeg ikke", svarte Peter. Men en times tid senere var det enda en somm slo fast: "Jo visst var denne mannen også med Ham! Han er jo galileer." Men Peter svarte: "Menneske, jeg skjønner ikke hva du snakker om!" I det samme, før han hadde talt ut, gol hanen. Og Herren snudde seg og så på Peter. Da husket Peter det Herren hadde sagt til ham: "Før hanen galer i natt, skal du fornekte meg tre ganger." Og han gikk ut og gråt bittert. -- Lukas 22,47.54.56-62

Leter du etter sannheten? Søk Guds Ord

«Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for a...